Arkiv
Kategorier

Julklappstips för Star Wars-fans

Publicerad Sunday, December 04, 2016 14:01


Imperial Assault
Ett hejdundrande underhållande spel. Det är Descent, Fantasy Flights klassiska dungeoncrawlingspel, fast Star Wars. Reglerna är lite tweakade för att bättre passa Star Wars-setting. Spelplanen är uppbyggd så att du lägger ihop spelplansbitar, så variationerna är hyfsat stora redan i grundboxen och lär växa en hel del i och med kommande expansioner. Med i boxen följer också en mängd kort, ett gäng omålade plastfigurer som är mycket snygga och inbjuder till målning för den orädde entusiasten, speciella tärningar, en bunt spelplansbitar och en mängd markörer (det är trots allt Fantasy Flight). 

Imperial Assault köper du här.



Star Wars Risk Black Series Edition
Till att börja med: Det här är inte riktigt som Risk. Spelet skildrar den storslagna slutstriden i Return of the Jedi, där stridigheterna som bekant rasar på tre olika plan samtidigt. Detta har man tagit med i spelet. Spelplanen är tredelad och ser ut som en siluettbild av Darth Vaders Advanced Tie. På vänster vinge kämpar Darth Vader och Luke Skywalker i Dödsstjärnan. I mitten rasar rymdstriderna ovanför den skogsbeklädda månen, och på höger sida slåss Imperiets bästa stormtrupper mot ewoker och Rebeller. Rymdskeppen är olika bra (svåra att träffa), vilket gör att enheterna skiljer sig från de traditionella Riskpjäserna. Somliga har jämfört detta spel med Queens Gambit och likheterna finns där. Det är ett roligt spel som även kan tilltala dig som skräms av texten "Risk" på lådan.


Spelet rekommenderas från högstadiet och uppåt.

Risk Black Series Edition köper du här.







X-Wing
Dog fights med Star Wars-skepp. Med regler som är lätta att lära är det ett spel som det är lätt att vinna nya spelare till, kanske ett av spelets framgångsrecept. Mekaniken fångar känslan i rymdstriderna bra. Det är fantastiskt kul och skeppen är både snyggt skulpterade och målade. Det Flight Path-system som Fantasy Flight skapade för detta spel, förmodligen inspirerade av Wings of War, har sedan också använts med framgång av WizKids i spel som Star Trek: Attack Wing och Dungeons & Dragons: Attack Wing.

X-Wing passar de flesta spelare, från mellanstadiet och uppåt. Det går mycket snabbt att lära sig reglerna och bjuder på många timmars underhållning. Du vill dock köpa till ytterligare några rymdskepp då man inte kommer så långt med bara startlådan.

X-wing köper du här.




Star Wars Armada
Fantasy Flight gör det Wizards of the Coasts misslyckades med, de skapade ett lyckat och spännande krigsspel för rymdflottor. Som vanligt då det gäller Fantasy Flight håller designen toppklass, skeppen är riktigt snyggt skulpterade och målade, reglerna genomtänkta och lätta att lära. Som kapten över en flotta ska du tvåla till din motståndare.

 Armada fokuserar också på Imperiet mot Rebellerna, så spelet känns fokuserat och stämningsfyllt. Armada är sammantaget ett mycket bra spel för den som vill föra befäl över sin egen rymdflotta. Armada rekommenderas till spelare från högstadiet och uppåt.


Armada köper du här.

Julklapps för nybörjaren, del 2

Publicerad Tuesday, November 29, 2016 20:05
Förra gången tipsade vi om några brädspel och rollspel, och här kommer ännu mer tips för nybörjarspelaren.



Hjältarnas tid
Hjältarnas tid är ett nybörjarrollspel från 12 år och uppåt. Reglerna är enkla och lätta att komma igång med, främst tack vare de mycket trevliga introduktionsäventyren där du får lära dig reglerna allt eftersom de behövs. Spelet öppnar portarna till fantastiska äventyr för dig och dina vänner. I spelet tar du och dina vänner på er rollerna som hjältar, som försöker nå ära och berömmelse genom att hitta försvunna skatter, strida mot farliga fiender och företa er strapatsfyllda resor genom farlig vildmark eller mörka underjordiska labyrinter.

Hjältarnas tid levereras med allt du behöver för att komma igång och spela, och kan varmt rekommenderas till nybörjaren som aldrig förr spelat rollspel tack vare det mycket pedagogiska upplägget.

Hjältarnas tid köper du här.





Talisman: The Magical Quest Game
I gränslandet mellan rollspel och brädspel hittar vi spel som Descent, Dungeonquest och Talisman. Det senare är en gammal klassiker från 80-talet som Fantasy Flight Games gett ut på licens från Games Workshop. Under nästa år avslutas samarbetet mellan de båda speljättarna, men ännu kan du köpa ditt eget Talisman.

I spelet tar du på dig rollen av en äventyrare som söker ära och rikedom, vilket uppnås genom att erövra Härskarkronan. Vägen dit är dock svår, och du måste bygga upp din äventyrares egenskaper och förmågor för att kunna nå fram till målet och besegra dina motspelare. Längs din väg samlar du på dig utrustning som svärd, magiska föremål och rustningar, samt  möter vänliga följeslagare och farliga monster som drakar, demoner, vättar och spöken. För att stiga i graderna och öka dina förmågor Strength och Craft besegrar du monster som du sedan köper ett högre egenskapsvärde med. Spelplanen är byggd i tre områden, där det yttersta området är det minst farliga, sedan stiger svårighetsgraden ju närmare mitten du tar dig. Och för att sedan ta dig till Härskarkronan behöver du en magisk Talisman, för utan den kan du inte gå genom elden som omsluter Härskarkronan.

Talisman lämpar sig väl för spelare från 12-14 år. Tillverkaren anger att en spelomgång tar ca 90 minuter, men var beredda på en helkväll. Det är dock väl spenderade timmar!

Talisman köper du här.




Ticket to Ride
Det finns ett flertal tågspel, men frågan är om någon har lyckats lika bra som Alan R. Moon med Ticket to Ride, ett spännande spel där du ska bygga järnvägar mellan olika städer. Den som byggt bäst och samlat flest poäng vinner. Alla spelare får i början av spelet ett antal uppdragskort av vilka man får välja bort ett antal. Övriga kort som man behåller är uppdrag som ger poäng, om de slutförs. Slutförs de inte, ger de minuspoäng, och det vill du inte, så det gäller att få uppdragskorten att forma någon slags synergi, så att man behöver göra så få avstickare från sin planerade rutt som möjligt. Det är nämligen så att det går inte att bygga hur som helst, mellan vissa städer ryms det bara en eller ibland två järnvägar, och det är först till kvarn. Missar du möjligheten att ta den kortaste vägen för ditt uppdrag kan det gå ändå, men då får du bygga via omvägar. Järnvägar bygger du genom att samla tillräckligt många kort av samma färg, och sedan matcha dessa mot givna sträckor i rätt färg på spelplanen.

Ticket to Ride från Days of Wonder har sålt stora mängder spel, och kommit i flera varianter, av vilka den senaste, den rykande färska Ticket to Ride: Rails and Sails, för första gången har möjlighet att bygga järnvägar och sjöförbindelser runt hela världen. Andra varianter är originalet (med USA på spelbrädet), Europe, Northern Countries (bygg järnvägar i Skandinavien, men bara för upp till tre spelare). Dessutom har det släppts ett flertal kartexpansioner med Kina, Indien, m.m.

Ticket to Ride är lätt att lära och bjuder in till mycket interaktion mellan spelarna. Det passar spelare från nio, tio år och uppåt, och spelas med fördel av hela familjen.

Du köper den senaste utgåvan här.



Escape: A Real Time Adventure Game
Det här är något så ovanligt som ett familjespel som bara tar 15 minuter att spela. Sedan är det slut, vare sig ni vill det eller inte. Ni är nämligen äventyrare som befinner er inne i ett tempel som är på väg att rasa samman, och ni måste hitta ut för att inte gå under. Detta gör ni tillsammans, för detta är ett samarbetsspel som ni vinner och förlorar tillsammans. Ingen får bli kvar. Innan ni börjar spelet sätter ni igång den medföljande cd-skivan, vilken innehåller två olika varianter av ett soundtrack för spelet. Soundtracket får upp pulsen och ger känslan av att det är bråttom. Sedan spelar ni i realtid. Alla spelare har fem tärningar var, och på dessa finns ett antal olika symboler. För att komma in i ett nytt rum måste ni få rätt symboler på tärningarna. Slår ni en svart mask, läggs den tärningen åt sidan och får inte användas igen förrän den låsts upp med hjälp av en gudlfärgad mask. I vissa rum finns det också möjlighet att placera ett antal kristaller, också detta genom att slå fram rätt symboler på tärningarna. Kristallerna vill ni placera där, för alla kristaller som ni inte placerar ut på spelplanen gör det svårare för er att låsa upp rummet med utgången (om ni hinner hitta den). När ni vant er vid spelet, kan man introducera de fällor och faror som finns på extrabrickor. Dessa ger spelet ännu en dimension, vilket kan medföra att ni bara får använda en viss hand för att slå tärningarna, eller att ni måste sitta tyst eller att tärningar som faller på golvet är förlorade. Alla dessa fällor kan överkommas, också detta med tärningarnas hjälp. I och med att spelet är i realtid spelar alla samtidigt, alla rullar alltså sina tärningar så snabbt de hinner.

Escape: A Real Time Adventure Game finns också i en Zombie-variant (Escape The Zombie City). Spelet rekommenderas både nybörjaren och den mer erfarne, och lämpar sig särskilt väl som familjespel.

Escape köper ni här.




Julklappstips för nybörjaren, del 1

Publicerad Friday, November 18, 2016 19:10
Om du känner dig villrådig i speldjungeln och inte vet vad du ska köpa för spel till dina vänner och bekanta kommer här en liten lista med tips!



Carcassonne

En modern klassiker, som passar såväl nybörjaren som den mer erfarna spelaren. Carcassonne har sålt i miljontal sedan det släpptes, ett tecken på dess popularitet. Det är en låg inlärningströskel i spelet, så du kommer fort igång med att spela. Passar såväl gammal som ung. Ingen spelomgång är den andra lik, tack vare att man bygger spelplanen efter hand man spelar. Man skulle kunna säga att det rent av är beroendeframkallande. Det finns också ett antal expansioner som ger spelet nya dimensioner, men grundlådan räcker bra den med.

Du köper Carcassonne här.



Settlers från Catan

Settlers från Catan är, liksom Carcassonne, en modern klassiker. Det går ut på att kolonisera en ö, genom att använda öns naturresurser och hinna före dina motspelare till tio poäng. Men se upp! Det gäller att med list, tur och lite skicklighet slå rätt med tärningarna, dra rätt kort och byta smart med dina grannar. Inför varje nytt speltillfälle bygger man en ny spelplan, varför ingen spelkväll med Catan är den andra lik. Settlers från Catan lämpar sig särskilt bra som familjespel, men bara upp till fyra deltagare! Vill man vara fler deltagare, måste man köpa till en expansion med extra spelplansbitar och markörer.

Settlers från Catan hittar du här.



Pandemic

För den som inte vill tävla mot varandra, finns det en del samarbetsspel där man vinner eller förlorar tillsammans. Pandemic är ett sådant, och dessutom ett av de bättre i genren. Här gäller det att hålla de möjliga pandemierna i schack, för att inte mänskligheten ska gå under. Ett mycket spännande spel som kommit i flera utgåvor, en särskild version där man spelar en serie sammanhängande spelomgångar, där varje spelsession påverkas av det som hände gångerna innan (Pandemic: Legacy), samt Pandemic: Cthulu, där man kämpar mot de fruktansvärda monster och gudaväsen som Lovecraft skrev om.

Originalspelet Pandemic kan du beställa genom att följa den här länken.



Smallworld

Det gamla folket börjar dö ut från världen, så nu är det upp till dig att leda ditt folkslag till det nya landet. Kan du samla ihop mer poäng än dina motståndare för att vinna? För att få poäng måste du hålla landområden. När du strider mot andra folk är det för det mesta den med mest trupper som vinner - enkelt och bra, men ibland kan vissa egenskaper som ditt - eller dina mospelares - folk har göra att styrkan inte bara mäts i störst antal markörer. Smallworld är enn trevligt och mycket underhållande spel från 2 till 5 spelare. Rekommenderas till både nybörjare och erfarna spelare.

Smallworld köper du här.



Sagospelet Äventyr

Om du är ute efter ett rollspel är Sagospelet Äventyr en perfekt inkörsport till hobbyn för de lite mindre barnen, kanske med en vuxen som leder spelet. Sagospelet Äventyr är klassisk fantasy med starka influenser från europeiska sagor. Där finns riddare, drakar och sjöjungfrur. Sagospelet Äventyr lämpar sig väl från sju år och uppåt.

Sagospelet Äventyr köper du här.



Mutant: År noll Startbox

För den som gillar sf och särskilt dystopisk sådan finns Mutant: År noll Startbox, ett rollspel som vänder sig till nybörjaren. Spelet bygger vidare på den gamla rollspelsklassikern Mutant från 80-talet, och utspelas efter den stora katastrofen som omkullkastat samhället. Det är ett välproducerat rollspel med gott om stöd för nybörjaren.

Mutant köper du här.