Arkiv
Kategorier

Julklapps för nybörjaren, del 2

Publicerad Tuesday, November 29, 2016 20:05
Förra gången tipsade vi om några brädspel och rollspel, och här kommer ännu mer tips för nybörjarspelaren.



Hjältarnas tid
Hjältarnas tid är ett nybörjarrollspel från 12 år och uppåt. Reglerna är enkla och lätta att komma igång med, främst tack vare de mycket trevliga introduktionsäventyren där du får lära dig reglerna allt eftersom de behövs. Spelet öppnar portarna till fantastiska äventyr för dig och dina vänner. I spelet tar du och dina vänner på er rollerna som hjältar, som försöker nå ära och berömmelse genom att hitta försvunna skatter, strida mot farliga fiender och företa er strapatsfyllda resor genom farlig vildmark eller mörka underjordiska labyrinter.

Hjältarnas tid levereras med allt du behöver för att komma igång och spela, och kan varmt rekommenderas till nybörjaren som aldrig förr spelat rollspel tack vare det mycket pedagogiska upplägget.

Hjältarnas tid köper du här.





Talisman: The Magical Quest Game
I gränslandet mellan rollspel och brädspel hittar vi spel som Descent, Dungeonquest och Talisman. Det senare är en gammal klassiker från 80-talet som Fantasy Flight Games gett ut på licens från Games Workshop. Under nästa år avslutas samarbetet mellan de båda speljättarna, men ännu kan du köpa ditt eget Talisman.

I spelet tar du på dig rollen av en äventyrare som söker ära och rikedom, vilket uppnås genom att erövra Härskarkronan. Vägen dit är dock svår, och du måste bygga upp din äventyrares egenskaper och förmågor för att kunna nå fram till målet och besegra dina motspelare. Längs din väg samlar du på dig utrustning som svärd, magiska föremål och rustningar, samt  möter vänliga följeslagare och farliga monster som drakar, demoner, vättar och spöken. För att stiga i graderna och öka dina förmågor Strength och Craft besegrar du monster som du sedan köper ett högre egenskapsvärde med. Spelplanen är byggd i tre områden, där det yttersta området är det minst farliga, sedan stiger svårighetsgraden ju närmare mitten du tar dig. Och för att sedan ta dig till Härskarkronan behöver du en magisk Talisman, för utan den kan du inte gå genom elden som omsluter Härskarkronan.

Talisman lämpar sig väl för spelare från 12-14 år. Tillverkaren anger att en spelomgång tar ca 90 minuter, men var beredda på en helkväll. Det är dock väl spenderade timmar!

Talisman köper du här.




Ticket to Ride
Det finns ett flertal tågspel, men frågan är om någon har lyckats lika bra som Alan R. Moon med Ticket to Ride, ett spännande spel där du ska bygga järnvägar mellan olika städer. Den som byggt bäst och samlat flest poäng vinner. Alla spelare får i början av spelet ett antal uppdragskort av vilka man får välja bort ett antal. Övriga kort som man behåller är uppdrag som ger poäng, om de slutförs. Slutförs de inte, ger de minuspoäng, och det vill du inte, så det gäller att få uppdragskorten att forma någon slags synergi, så att man behöver göra så få avstickare från sin planerade rutt som möjligt. Det är nämligen så att det går inte att bygga hur som helst, mellan vissa städer ryms det bara en eller ibland två järnvägar, och det är först till kvarn. Missar du möjligheten att ta den kortaste vägen för ditt uppdrag kan det gå ändå, men då får du bygga via omvägar. Järnvägar bygger du genom att samla tillräckligt många kort av samma färg, och sedan matcha dessa mot givna sträckor i rätt färg på spelplanen.

Ticket to Ride från Days of Wonder har sålt stora mängder spel, och kommit i flera varianter, av vilka den senaste, den rykande färska Ticket to Ride: Rails and Sails, för första gången har möjlighet att bygga järnvägar och sjöförbindelser runt hela världen. Andra varianter är originalet (med USA på spelbrädet), Europe, Northern Countries (bygg järnvägar i Skandinavien, men bara för upp till tre spelare). Dessutom har det släppts ett flertal kartexpansioner med Kina, Indien, m.m.

Ticket to Ride är lätt att lära och bjuder in till mycket interaktion mellan spelarna. Det passar spelare från nio, tio år och uppåt, och spelas med fördel av hela familjen.

Du köper den senaste utgåvan här.



Escape: A Real Time Adventure Game
Det här är något så ovanligt som ett familjespel som bara tar 15 minuter att spela. Sedan är det slut, vare sig ni vill det eller inte. Ni är nämligen äventyrare som befinner er inne i ett tempel som är på väg att rasa samman, och ni måste hitta ut för att inte gå under. Detta gör ni tillsammans, för detta är ett samarbetsspel som ni vinner och förlorar tillsammans. Ingen får bli kvar. Innan ni börjar spelet sätter ni igång den medföljande cd-skivan, vilken innehåller två olika varianter av ett soundtrack för spelet. Soundtracket får upp pulsen och ger känslan av att det är bråttom. Sedan spelar ni i realtid. Alla spelare har fem tärningar var, och på dessa finns ett antal olika symboler. För att komma in i ett nytt rum måste ni få rätt symboler på tärningarna. Slår ni en svart mask, läggs den tärningen åt sidan och får inte användas igen förrän den låsts upp med hjälp av en gudlfärgad mask. I vissa rum finns det också möjlighet att placera ett antal kristaller, också detta genom att slå fram rätt symboler på tärningarna. Kristallerna vill ni placera där, för alla kristaller som ni inte placerar ut på spelplanen gör det svårare för er att låsa upp rummet med utgången (om ni hinner hitta den). När ni vant er vid spelet, kan man introducera de fällor och faror som finns på extrabrickor. Dessa ger spelet ännu en dimension, vilket kan medföra att ni bara får använda en viss hand för att slå tärningarna, eller att ni måste sitta tyst eller att tärningar som faller på golvet är förlorade. Alla dessa fällor kan överkommas, också detta med tärningarnas hjälp. I och med att spelet är i realtid spelar alla samtidigt, alla rullar alltså sina tärningar så snabbt de hinner.

Escape: A Real Time Adventure Game finns också i en Zombie-variant (Escape The Zombie City). Spelet rekommenderas både nybörjaren och den mer erfarne, och lämpar sig särskilt väl som familjespel.

Escape köper ni här.